Raport o stanie gminy - zasady sporządzania i procedowania
Uwarunkowania absolutorium komunalnego na tle odpowiedzialności organów obecnej kadencji za wykonanie budżetu 2018. aktualne spojrzenie na zakres działania i zadania gminy w procesie planowania i dokonywania wydatków z budżetu.
Termin: 26.04.2019 r. / Miejsce: Warszawa
CEL SZKOLENIA
Celem szkolenia jest przygotowanie po raz pierwszy organu wykonawczego do przedstawienia raportu o stanie jednostki samorządowej oraz przygotowanie organu nadzorczego (rada) do weryfikacji tego raportu i udzielenia absolutorium. Na szkoleniu omówione zostaną podstawy i kryteria oceny podsumowania działalności wójta (burmistrza) „w roku poprzednim” na tle prawnych granic raportu o stanie gminy, zakres i sfera działalności jednostek organizacyjnych gminy jako element raportu o stanie gminy, czyli funkcjonalne i ustrojowe uwarunkowania form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych, kluczowe pytania dotyczące zagadnień budżetowych rzutujące na ocenę wskaźników ekonomicznych stanu gminy, zakres przedmiotowy i podmiotowy kontroli, z szczególnym uwzględnieniem zakresu obowiązków Komisji rewizyjnej.
GRUPA DOCELOWA
Szkolenie adresowane jest do wójtów, burmistrzów, ich zastępców, sekretarzy, naczelników komórek organizacyjno-prawnych, którzy będą współuczestniczyli w procesie przygotowania raportu o stanie gminy/powiatu oraz przedstawicieli rad gmin weryfikujących raporty o stanie gminy i udzielających absolutorium dotychczasowym włodarzom.
PROGRAM SZKOLENIA
- Podstawy i kryteria oceny podsumowania działalności wójta „w roku poprzednim” na tle prawnych granic raportu o stanie gminy. Indywidualne zakresy kształtowania przedmiotu raportu za 2018, czyli o podstawach (możliwych) zarzutów dotyczących przedkładania raportów „niekompletnych” i ich prawnych skutkach. Aktualne spojrzenie na zakres działania i zadania gminy w świetle instrumentarium raportu, podział zadań gminy i ich umiejscowienie w ramach realizacji uchwalanych polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy oraz budżetu obywatelskiego (wraz z ich charakterystyką i definicyjnym ujęciem). Źródła i mechanizmy optymalizujące finansowanie zadań wykonywanych przez gminę. Ustawa lub akt prawa miejscowego jako podstawa działania organów gminy „w ramach i granicach prawa”. Przedstawienie (przykładowe) modelu raportu o stanie gminy z uwzględnieniem wyróżników i specyfiki gmin „wiejskich” oraz „miejskich”.
- Zakres i sfera działalności jednostek organizacyjnych gminy jako element raportu o stanie gminy, czyli funkcjonalne i ustrojowe uwarunkowania form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych wykonujących zadania gminy i ocena efektywności ich działania, w tym szczególne znaczenie urzędu gminy. Konteksty prawnych odrębności oceny realizacji przez wójta zadań publicznych w różnych płaszczyznach jego działalności (organu wykonawczego gminy, kierownika jednostki organizacyjnej (urzędu gminy), organu podatkowego czy też organu administracji publicznej) i ich związek przyczynowo - skutkowy z ustaleniami raportu o stanie gminy.
- Władze gminy – ustrojowy podział kompetencji pomiędzy organem stanowiącym (Rada) i wykonawczym (wójt, burmistrz) jednostki samorządu terytorialnego, czyli o realizacji ustawowego zakresu kompetencji (co zrobiono, czego nie zrobiono lub co należy zrobić) kreującego prawne podstawy współodpowiedzialności za (zaistniały)„stan gminy”.
- Kluczowe pytania dotyczące zagadnień budżetowych rzutujące na ocenę wskaźników ekonomicznych stanu gminy, w tym jak ocenić aktualną kondycję finansową oraz poziom zadłużenia gminy, jakie znaczenia posiada wieloletnia prognoza finansowa (WPF) i co określają przedstawione w jej treści dane, czy poziom dochodów cechuje optymalny charakter, czy limity wydatków zapewniają prawidłowe wykonanie przyjętych do realizacji zadań publicznych? Prezentacja stwierdzanych obszarów zagrożeń i nieprawidłowości w zakresie gminnych spraw finansowych dokonana na podstawie wyników nadzoru regionalnych izb obrachunkowych (RIO) oraz wyroków sądów administracyjnych
- Właściwość rady jako organu kontrolnego – zakres przedmiotowy i podmiotowy kontroli, z szczególnym uwzględnieniem zakresu obowiązków Komisji rewizyjnej. Instrumenty oceny wykonania budżetu gminy przez radnego - praktyczne uwagi na tle podstaw analizy sprawozdawczości budżetowej oraz dokumentacji związanej z wykonaniem budżetu. ABSOLUTORIUM – merytoryczne podstawy oceny przez radnego stopnia wykonania budżetu w roku wyborczym. Procedura absolutoryjna, w tym rola i znaczenie działalności opiniodawczej RIO. Absolutorium na tle źródeł i przyczyn typowych nieprawidłowości stwierdzanych przez organy nadzoru.
- Funkcjonalny związek absolutorium z nowym instrumentem prawnym rozszerzającym zakres oceny działania wójta (burmistrza), czyli raport o stanie gminy (art. 28aa ustawy o samorządzie gminnym) i jego powiązanie z instytucją udzielenia wójtowi wotum zaufania. Szczególny przebieg sesji (wymogi proceduralne), przedmiot i zasady debaty nad raportem o stanie gminy i skutki głosowania uchwały w sprawie udzielenia wójtowi wotum zaufania. Analiza projektu uchwały w sprawie udzielenia (nieudzielenia) wójtowi wotum zaufania. Prawne uwarunkowania dotyczące formy raportu, terminów proceduralnych oraz ujęcia w porządku sesji absolutoryjnej. Przygotowanie podstaw „pierwszej’ debaty w 2019 r. nad raportem o stanie gminy w świetle obowiązków nałożonych przepisami na Radę i organ wykonawczy gminy.
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa:
- jednej osoby 390zł netto +23% VAT
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 350 zł/os netto +23% VAT
Do podanych wyżej cen nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Cena obejmuje: koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych oraz obiadu. Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.
Termin
Zajęcia odbywać się będą w centrum miasta w godzinach: 10:00 – 15:00.
O dokładnym miejscu szkolenia poinformujemy Państwa najpóźniej na 5 dni przed szkoleniem.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.
Kontakt
Zgłoszenia przyjmuje:
Katarzyna Jurek
tel. (22) 46-49-718;
fax (22) 46-49-752
e-mail: katarzyna.jurek@irip.pl
Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury. Rezygnacje przyjmujemy pisemnie najpóźniej na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % opłaty
Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia najpóźniej na 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.
Zgłoszenie uczestnictwa na szkolenie (do pobrania)
Oświadczenie VAT (do pobrania)